لحد دلوقتي لسة مذاكرتش حاجة هل هلحق الم منهج الثانوية العامة ؟ اهم نصائح تالتة ثانوي

متابعي موقع ايجي فاست التعليمي كما عودناكم دائما علي نشر كل ما يحتاج اليه الطالب بشكل دوري ومستمر مدار العام الدراسي اليوم ننشر لكم اجابة اهم الاسئلة التي يسالها طالب الصف الثالث الثانوي السؤال اليوم عن المذاكرة المتأخرة بيجي الطالب في شهر 11 وشهر 12 وشهر واحد ويقولك انا لسه مذاكرتش كويس او مذاكرتش خالص هل هلحق الم المنهج ولا ااجل السنة طيب لو اقدر الم المنهج ازاي واعمل ايه؟
في الموضوع دا هنجاوبلك علي كل الاسئلة دي باستفاضة عشان تقدر تكمل الثانوية العامة والازهرية علي خير وسلامة ان شاء الله تابع معانا الموضوع دا.
لحد دلوقتي لسة مذاكرتش حاجة هل هلحق الم منهج الثانوية العامة ؟ اهم نصائح تالتة ثانوي

مواضيع اخري ذات صلة 

    لحد دلوقتي لسة مذاكرتش حاجة هل هلحق الم منهج الثانوية العامة ؟ اهم نصائح تالتة ثانوي

    اه الاجابة هي نعم هتلحق ولسه قدامك وقت كبير كمان قدامك لسه وقت انك تبدا من الصفر وتكمل وتوصل لهدفك بس بطريقة وبترتيب تقدر تعرف قدامك كام يوم بالظبط قبل اول امتحان ثانوية عامة من الرابط التالي 

    كم تبقي علي امتحانات الثانوية العامة 2019

    اولا لازم تعمل لنفسك جدول للمذاكرة جدول كم مش بعدد الساعات في واحد يعرف يذاكر الفصل في ساعة وواحد يذاكرة في نص ساعة وواحد بيذاكره في 3 ساعات انا بقولك لازم تذاكر كمية يعني تاخد عدد الفصول اللي عندك يعني مثلا عندك 6 مواد كل مادة 8 فصول عشان تخلصهم في 30 يوم محتاج وقت قدين طب انا مش هلحق في شهر واحد خلاص في شهرين تاخد يبقي تقسم عدد الفصول علي الوقت بحيث يفضلك في الاخر شهر للمراجعة ولم المنهج.
    طب ودروسي بص الدروس لازم تبعد عنها بداية من شهر 4 عشان تركز بس في مذاكرتك الا الدروس اللي بتديك امتحانات بس ودروس المواد العلمية زي الفيزياء والرياضة.
    اوعي تقرر تأجل السنة كلنا كنا مكانك وبرضه فكرنا زيك اللي مقتنع انه يقدر هيكمل انا حاليا في كلية هندسة ونصيحة اوعي في يوم تستسلم مهما حصل انا كنت لقبل الامتحان بيوم فاتح نت وفيس وواتس وعايش حياتي ودخلت حليت لاني محطيتش نفسي في ضغط نفسي اعتبرها سنة عادية ثق في ربنا ثم في نفسك وهتحقق حلمك ان شاء الله.


    from ايجى فاست EGY FAST https://ift.tt/2Sg3fUm
    via IFTTT